چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر 8 هفته برنامه تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای حرکتی جابجایی و کنترل شی کودکان دارای کارامدی پایین در اجرای این مهارتها بود. بدین منظور، 30 دانش­آموز پسر (با دامنه­ی سنی7 تا 10 سال) انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه  تجربی (15N=) و کنترل (15N=) سازمان­دهی شدند. مهارتهای حرکتی بنیادی آنها قبل و بعد از دوره تمرینی و با بهره گرفتن از آزمون مهارتهای حرکتی درشت-2 آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت-2   اندازه گیری شد. یافته­ها بهبودی معناداری در معیارهای اجرای مهارتهای حرکتی بنیادی گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل (05/0p<) نشان داد. می­توان چنین نتیجه­گیری کرد که برنامه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد جابجایی و کنترل شی کودکان دارای تاخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی را افزایش دهد.

واژگان کلیدی

تمرینات ثبات مرکزی، مهارتهای حرکتی جابجایی، مهارتهای حرکتی کنترل شی، کودکان

 

 

فصل اوّل

طرح پژوهش… 1

1-1) مقدمه. 2

1-2) بیان مسئله. 3

1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق 6

1-4) اهداف پژوهش: 7

1-4-1) هدف کلی: 7

1-4-2) اهداف اختصاصی: 7

1-5) فرض یا فرضیه های تحقیق: 7

1-5-1) فرض کلی: 7

1-5-2) فرضیات اختصاصی: 7

1-6) پیش فرضهای پژوهش… 8

1-7) محدودیت­های پژوهش… 8

1-7-1) محدودیت­های قابل کنترل. 8

1-7-2) محدودیت­های غیرقابل کنترل. 8

1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه­ها 8

1-9) دوران کودکی 8

1-10) ثبات مرکزی 9

1-11) مهارتهای حرکتی بنیادی 9

1-12) تاخیر در مهارتهای حرکتی بنیادی 9

 

فصل دوّم

مبانی نظری و ادبیات پیشینه پژوهش… 11

2-1) مقدمه 11

2-2) بخش اول: مبانی نظری… 11

2-2-1)روش های ارزیابی رشد حرکتی… 11

2-2-1)روش های ارزیابی رشد حرکتی… 14

2-2-1)مهارتهای حرکتی بنیادی… 29

2-2-2) سیستم عضلانی ناحیه مرکزی… 33

2-2-3) آناتومی ناحیه مرکزی بدن 33

2-2-3-1) فعال­سازی عضلات ناحیه مرکزی بدن 35

2-2-3-2) ناحیه مرکزی و اندام تحتانی… 37

2-2-3-3) ناحیه مرکزی و زنجیره جنبشی… 37

2-2-4) زنجیره جنبشی و ورزش…. 38

2-2-4-1) ارزیابی مهارتهای حرکتی بنیادی و ابزارهای اندازه ­گیری… 40

2-2-4-2) آزمون تبحر حرکتی بروینینکس – اوزرتسکی… 42

2-2-5) مجموعه آزمون ارزیابی حرکات کودکان 42

2-2-7) آزمون رشد مهارت­های حرکتی درشت  (TGMD-2) 42

2-2-8) پیشینه پژوهش 44

2-2-10) تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر اجرای جسمانی  44

2-2-11) تاثیر برنامه ­های مداخله­ای بر اجرای مهارتهای حرکتی بنیادی… 46

2-4) نتیجه­گیری… 48

 

فصل سوّم

روش پژوهش… 49

3-1) مقدمه. 50

3-2) روش­شناسی پژوهش… 51

3-3) جامعه و نمونه آماری 51

3-4) مراحل اجرای آزمون. 51

3-5) ابزار و روش جمع آوری اطلاعات 51

3-5)  پرسشنامه اطلاعات فردی 51

3-5) آزمون رشد مهارت­های حرکتی درشت 51

3-5) ساختار و وسایل اجرای آزمون. 53

3-5) نحوه اجرا و نمره گذاری آزمون. 53

3-5) نمرات آزمون و تفسیر آنها 54

3-6) دوربین فیلمبرداری 54

3-7) روش اجرا 54

3-12) متغیرهای پژوهش… 55

3-12-1) متغیر مستقل 55

3-12-2) متغیر وابسته. 55

3-12-3) متغیرهای کنترل. 55

3-12-4) متغیرهای مداخله­گر. 55

3-13) روش­های آماری 55

 

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده­ ها 57

4-1) مقدمه. 58

4-2) غربالگری داده­ ها 58

4-3) ویژگی­های جمعیت شناختی 58

4-4) توصیف آماری داده­ ها 59

4-5) آزمون فرضیه ­های پژوهش… 60

آزمون فرضیه اوّل. 60

آزمون فرضیه دوّم. 62

آزمون فرضیه سوّم. 63

 

فصل پنجم

بحث و نتیجه­گیری 65

5-1) مقدمه. 66

5-2) خلاصه پژوهش… 66

5-3) بحث و نتیجه گیری 66

5-5) پیشنهادها 71

5-5-1) پیشنهادهای کاربردی 71

5-5-2) پیشنهادهای پژوهشی 71

فهرست منابع و مأخذ. 73


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها