چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر 8 هفته برنامه تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای حرکتی جابجایی و کنترل شی کودکان دارای کارامدی پایین در اجرای این مهارتها بود. بدین منظور، 30 دانشآموز پسر (با دامنهی سنی7 تا 10 سال) انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی (15N=) و کنترل (15N=) سازماندهی شدند. مهارتهای حرکتی بنیادی آنها قبل و بعد از دوره تمرینی و با بهره گرفتن از آزمون مهارتهای حرکتی درشت-2 آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت-2 اندازه گیری شد. یافتهها بهبودی معناداری در معیارهای اجرای مهارتهای حرکتی بنیادی گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل (05/0p<) نشان داد. میتوان چنین نتیجهگیری کرد که برنامه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد جابجایی و کنترل شی کودکان دارای تاخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی را افزایش دهد.
واژگان کلیدی
تمرینات ثبات مرکزی، مهارتهای حرکتی جابجایی، مهارتهای حرکتی کنترل شی، کودکان
فصل اوّل
طرح پژوهش… 1
1-1) مقدمه. 2
1-2) بیان مسئله. 3
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق 6
1-4) اهداف پژوهش: 7
1-4-1) هدف کلی: 7
1-4-2) اهداف اختصاصی: 7
1-5) فرض یا فرضیه های تحقیق: 7
1-5-1) فرض کلی: 7
1-5-2) فرضیات اختصاصی: 7
1-6) پیش فرضهای پژوهش… 8
1-7) محدودیتهای پژوهش… 8
1-7-1) محدودیتهای قابل کنترل. 8
1-7-2) محدودیتهای غیرقابل کنترل. 8
1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی واژهها 8
1-9) دوران کودکی 8
1-10) ثبات مرکزی 9
1-11) مهارتهای حرکتی بنیادی 9
1-12) تاخیر در مهارتهای حرکتی بنیادی 9
فصل دوّم
مبانی نظری و ادبیات پیشینه پژوهش… 11
2-1) مقدمه 11
2-2) بخش اول: مبانی نظری… 11
2-2-1)روش های ارزیابی رشد حرکتی… 11
2-2-1)روش های ارزیابی رشد حرکتی… 14
2-2-1)مهارتهای حرکتی بنیادی… 29
2-2-2) سیستم عضلانی ناحیه مرکزی… 33
2-2-3) آناتومی ناحیه مرکزی بدن 33
2-2-3-1) فعالسازی عضلات ناحیه مرکزی بدن 35
2-2-3-2) ناحیه مرکزی و اندام تحتانی… 37
2-2-3-3) ناحیه مرکزی و زنجیره جنبشی… 37
2-2-4) زنجیره جنبشی و ورزش…. 38
2-2-4-1) ارزیابی مهارتهای حرکتی بنیادی و ابزارهای اندازه گیری… 40
2-2-4-2) آزمون تبحر حرکتی بروینینکس – اوزرتسکی… 42
2-2-5) مجموعه آزمون ارزیابی حرکات کودکان 42
2-2-7) آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت (TGMD-2) 42
2-2-8) پیشینه پژوهش 44
2-2-10) تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر اجرای جسمانی 44
2-2-11) تاثیر برنامه های مداخلهای بر اجرای مهارتهای حرکتی بنیادی… 46
2-4) نتیجهگیری… 48
فصل سوّم
روش پژوهش… 49
3-1) مقدمه. 50
3-2) روششناسی پژوهش… 51
3-3) جامعه و نمونه آماری 51
3-4) مراحل اجرای آزمون. 51
3-5) ابزار و روش جمع آوری اطلاعات 51
3-5) پرسشنامه اطلاعات فردی 51
3-5) آزمون رشد مهارتهای حرکتی درشت 51
3-5) ساختار و وسایل اجرای آزمون. 53
3-5) نحوه اجرا و نمره گذاری آزمون. 53
3-5) نمرات آزمون و تفسیر آنها 54
3-6) دوربین فیلمبرداری 54
3-7) روش اجرا 54
3-12) متغیرهای پژوهش… 55
3-12-1) متغیر مستقل 55
3-12-2) متغیر وابسته. 55
3-12-3) متغیرهای کنترل. 55
3-12-4) متغیرهای مداخلهگر. 55
3-13) روشهای آماری 55
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها 57
4-1) مقدمه. 58
4-2) غربالگری داده ها 58
4-3) ویژگیهای جمعیت شناختی 58
4-4) توصیف آماری داده ها 59
4-5) آزمون فرضیه های پژوهش… 60
آزمون فرضیه اوّل. 60
آزمون فرضیه دوّم. 62
آزمون فرضیه سوّم. 63
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری 65
5-1) مقدمه. 66
5-2) خلاصه پژوهش… 66
5-3) بحث و نتیجه گیری 66
5-5-1) پیشنهادهای کاربردی 71
5-5-2) پیشنهادهای پژوهشی 71
فهرست منابع و مأخذ. 73
درباره این سایت